Moerman dieet

zwangerschap en dieetHet Moermandieet is ontdekt door de arts Cornelis Moerman. In de jaren rond 1930 ontdekte hij dat er een duidelijke relatie was tussen onze leefwijze, voeding en kanker. Cornelis Moerman zijn uitgangspunt was dat kanker het gevolg is van een foutieve stofwisseling. Het verbeteren van deze stofwisseling zou moeten leiden tot genezing.

Moerman voedingswijze

In het Moerman dieet hebben alleen levens- en voedingsmiddelen met een goede en gezonde voedingswaarde een plaats gekregen. Voedingstoffen die bij overmatig gebruik schadelijk zijn slechts met mate toegestaan. Voorbeelden hiervan zijn zout en vet. Voedingrijke stoffen als granen, groenten en fruit hebben en belangrijke plaats in het dieet. Deze bevatten voedingsvezels, kalium, magnesium, kalk, ijzer en veel andere mineralen, enzymen en de vitamines B en C. Groenten en fruit hebben stoffen in zich die kanker tegengaan (anti-carcinogenen).

Belangrijke punten van de Moerman voedingswijze of dieet:
  • Eet gevarieerd. Fruit en groentes hebben zeer nuttige bouwstoffen. Aardappels, zilvervliesrijst en peulvruchten zijn tevens gezond, je kan hier flink mee afwisselen. Een variatie op brood is havermoutpap of muesli. Zorg dat wortelen en rode bietjes minstens een keer per veertien dagen gegeten worden.
  • Consumeer geen vlees, vis of gevogelte. Je kan na overleg met de behandelend arts  van dit advies afwijken.
  • Witmeelproducten als witbrood, witte rijst, koek, macaroni en dergelijke moet je vermijden. Deze voeding is zo bewerkt dat er weinig tot geen vitamines, mineralen en enzymen inzitten.
  • Eet geen suiker. Suiker bevat gezonde bouwstoffen die wat toevoegen aan het lichaam. Snoep valt hier ook onder.
  • Eet bij voorkeur biologische groenten.  Bestrijdingsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen zijn een zware belasting voor het lichaam.
  • Eet vers en consumeer geen gemaksvoeding.
  • Kook groenten niet lang, anders blijven er geen voedingsstoffen over. Veel groenten dienen rauw gegeten te worden vanwege de waardevolle voedingsstoffen die er dan nog inzitten.
  • Groenten en fruit van het seizoen zijn het meest gezond.

Evenwichtigheid

Regelmatig bewegen in de buitenlucht is volgens Moerman van levensbelang. Deze bezigheid is bijzonder opbouwend en opwekkend. Leer altijd je omgeving optimistischer te bekijken. Het kan je al een eind op weg helpen om je beter te voelen.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.

Ben je nog niet geregistreerd? Dit kan je gratis doen!

Wil jij ook afslanken?

Afvallendirect is voor iedereen die gaat afvallen of op gezond gewicht wil blijven. De voordelen om deel te nemen zijn:

  • het  is 100% gratis
  • maak gebruik van alle tools
  • deel je ervaringen
  • discussieer met andere leden
  • maak je persoonlijke afvalplan
  • krijg steun van je netwerk
  • inzicht in je gewichthistorie

Aanraders bij dit artikel

Reacties op artikel

Jedidja | Gepost op 2012-12-26 18:01:02
Eet geen suiker. Suiker bevat gezonde bouwstoffen die wat toevoegen aan het lichaam. Deze zin moet denk ik zijn: Suiker bevat géén gezonde bouwstoffen die wat toevoegen aan het lichaam. Het voegt dus niets toe, maakt je alleen maar dikker.... Het is wel belangrijk dat informatie op sites als deze juist is!!
ticki | Gepost op 2010-01-06 14:07:47
geraffineerde suiker is niet natuurlijk en ook niet goed, je lichaam heeft o.a. kalk nodig om het op te nemen. Als je zin hebt in zoet, neem dan vers of gedroogd fruit, weinig honing, weinig rietsuiker of maple siroop.
ticki | Gepost op 2010-01-06 14:07:40
geraffineerde suiker is niet natuurlijk en ook niet goed, je lichaam heeft o.a. kalk nodig om het op te nemen. Als je zin hebt in zoet, neem dan vers of gedroogd fruit, weinig honing, weinig rietsuiker of maple siroop.
ticki | Gepost op 2010-01-06 14:07:35
geraffineerde suiker is niet natuurlijk en ook niet goed, je lichaam heeft o.a. kalk nodig om het op te nemen. Als je zin hebt in zoet, neem dan vers of gedroogd fruit, weinig honing, weinig rietsuiker of maple siroop.
ticki | Gepost op 2010-01-06 14:05:25
geraffineerde suiker is niet natuurlijk en ook niet goed, je lichaam heeft o.a. kalk nodig om het op te nemen. Als je zin hebt in zoet, neem dan vers of gedroogd fruit, weinig honing, weinig rietsuiker of maple siroop.
joopmaf | Gepost op 2009-09-15 01:51:16
ik denk dat hier een woord ontbreekt :-) Eet geen suiker. Suiker bevat gezonde bouwstoffen die wat toevoegen aan het lichaam. Snoep valt hier ook onder.